Fotoğrafta 1331 yılında yapılan Ayasofya Orhan Cami’nin buzlu camları görülmektedir..

İznik Ayasofya Camii (Orhan Camii) – Bursa

Dünya tarihi açısından önemli bir yapı olan Ayasofya mabedi; ilk olarak MS. 7. yüzyılda Romalılar tarafından inşa edilen Gymnasium üzerine Bizans döneminde bazilika olarak inşa edilmiştir. 11. yüzyıldaki depremden sonra yenilenmiştir. Üç sahanlıdır.
Orhan Gazi tarafından İznik’in fethiyle 1331 yılında camiye dönüştürülen yapı, Kanuni Sultan Süleyman döneminde Mimar Sinan tarafından yenilenmiştir.
1935 ve 1953 yıllarında yapılan onarımlar sırasında renkli taşlarla bezenmiş taban mozaikleri ve din görevlilerinin törenler esnasında topluca bulundukları, yarım yuvarlak oturma kademeleri ortaya çıkarılmıştır.
Bir mezar odası duvarında Hz. İsa freski bulunmaktadır.
İznik ilçe merkezinde, Bizans çağında kentin tam ortasında ve iki ana ekseni oluşturan doğu-batı ve kuzey-güney yollarının kesiştiği yerin güneydoğu köşesindedir.
Yazılı belgelerde adı ilk kez 11 Ekim 787 günü Patrik Trasios yönetiminde toplanan ve üçyüzelli piskoposla çok sayıda keşişin katıldığı Yedinci konsül dolayısıyla anılmaktadır.

Birinci dönem yapısı: Olasılıkla 4. yy. – 5. yy. arasında, Roma Çağına ait bir (gymnasium)’un taş temellerine oturulmuş tuğla duvarlı bir bazilikadır (Erken dönem kilisesi).
Kuzey ve güneyinde, taş temeller üzerinde görülen tuğla duvarlar bu dönemden kalmadır.
Harç tabakası kalın ve kullanılan tuğlalar iridir.
Apsisin iç kısmında da aynı teknikle örülmüş duvarlar bulunmaktadır.
Apsisin dış kısmının ilk yapıda üç yüzeyli olduğu ortaya çıkmıştır ki, bu da erken dönem yapılarında görülmektedir.
Ana yapıda, batıdan itibaren üç giriş ile üç nefli naosa geçilmektedir.
Orta nefin, yan neflerden dokuz sütun ile ayrılmış olduğu sanılmaktadır.
Doğudaki apsis üç yüzeylidir ve bu dönemde posthophorion hücrelerine rastlanmaktadır.

İkinci dönem yapısı: 1065’teki büyük depremde hemen bütünüyle harap olan yapı, daha sonra zemini 1.40 metre yükseltilerek adeta yeni baştan inşa edilmiştir.
Dış duvarlar onarılmış ve orta nef duvarları yapılmıştır.
Apsis beş yüzlü olmuş, kubbeli postophorion hücreleri eklenmiştir.
Bu dönemin yapısında batıdan üç nefli naosa geçilir; yan nefler, orta nefe bir duvar ve ikişer payenin böldüğü üçlü kemer açıkları ile açılır.

Üçüncü dönem ekleri:
1331’te Orhan Gazi zamanında İznik’in fethedilmesinden sonra, yapı yeniden yükseltilmiş, nefleri ayıran destekler değiştirilmiş, minare ve mihrap eklenerek camiye dönüştürülmüştür.
Ancak günümüzdeki minare kalıntısı bu döneme ait değildir.
Gerek bugünkü minare ve gerekse yapıdaki Türk dönemini yansıtan değişikliklerin büyük bölümünde, ünlü Mimar Sinan’ın izlerini bulmak olanaklıdır.
Bu dönemde üçlü kemer açıklıklarının aralarındaki ikişer sütun kaldırılmış ve bugün görülen büyük kemerlerle, onların arasındaki küçük sivri kemerli açıklıklar yapılmıştır.
1980’li yıllardaki çevre düzenlemesi ve kamulaştırmanın neticesinde Ayasofya’nın etrafındaki yapılar yıkılmış ve etrafı yeşillendirilmiştir.
Aralık 2007 tarihinden itibaren ise Vakıflar Bölge Müdürlüğünün restorasyon çalışması gerçekleştirilmiştir.
6 Kasım 2011 tarihinde Kurban Bayramı 1. günü sabah namazından itibaren bir kısmı cami olarak hizmet vermeye başlamıştır.
Cami olarak açılmasıyla birlikte Ayasofya Orhan Caminin Osmanlı döneminden önceki bazı bölümleri ziyarete açılımıştır.
Bu ziyarete açık bölümlerde geçmişine ait kısımlarının muhafa altına alınarak yabancı ve yerli tarafından ziyaret edilmesi sağlanmaktadır.
Kaynakça: Bursa İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü

English

Hagia Sophia of Iznik

This sacred place was erected on the place where a Gymnasium was built by Romans, in the 7th century as a basilica. It was renovated after the 11th century earthquake, then was converted into a mosque and remodeled in 1331 by the Architect Sinan during the reign of Suleyman the Magnificent. During the renovations between 1935 and 1953, colorful mosaics as well as the choir where priests stand were discovered. It was in this building that the Second Council of Nicaea met in 787 to end the first period of Byzantine Iconoclas. The first architectural base is dated back to the 4th or 5th century, from the Gymnasium Romans built. The tier is thick and bricks are large. The main building has three entrances. After the 1065 earthquake, the monument was raised up by 1.40 meter. The outdoor walls were remodeled. During the reign of Orhan Gazi, in 1331, the monument was once again raised up and a minare and mihrap were added to convert it into a mosque. But the remnants of the minaret today are dated back to the renovation done by the Architect Sinan. Due to the urban renewal in 1980, monuments around the Hagia Sophia were destroyed and since november 2007, the Provincial Directorate of Foundations is renovating the museum. Source: Bursa Provincial Directorate of Culture and Tourism.

Bunları da beğenebilirsin